Bangkok!

Framme i Thailand, pa plats i 8 miljonerstaden som efter tva dagar verkar vara mer ett ornat kaos an nagot annat. Men pa nagot vis ar det valdigt charmig har. matstand overallt. folk overallt, affarer overallt och det enda minuset an sa lange, svenskar overall...

Vi tog oss fran Indonesien utan problem och in i Thailand utan problem. Det forsta problemet vi fick, det var att hitta till vart hotell, lattare blev deet inte nar vi tankte ta taxi sista biten men han som korde taxin vi fick pratade ingen engelsk och adressen som vi hade var pa engelska. Men det loste sig och vi anlande till vart tre stjarniga hotell och fick dorrar oppnad eoch vaskor uppburna. Snacka om lyx nar man rest pa hostel i nastan sex mander.

Sa det forsta vi tog tag i var att kolla nar vi skulle ansoka om visum till Kina eftersom det ar det enda visumet vi inte har eller kan fa vid gransen. Pa ambasadens hemsida stod det att de har oppet mellan kl 14 till 17 for ansokningar. sa vi tog oss dit lagom till kl 14. Efter att ha lart oss ett helt nytt MTR och skytrain system, samt blivit drankta i monsun regn kom vi inspringandes pa ambasaden och mottes av en ett svar att de oppnar kl 15. Jaja tankte vi, det ar val bara att vanta med tanke pa vadret sa vi satte oss ned och vantade. Klockan gick sakta och blev till sist 15, vi gick in i ett rum dar folk stod i ko for att hamta ut sina visum och tittade oss forvanat omkring. En man forsokte saga nagot och pekade pa en skylt dar det stod att ansokningar lamnas in mellan kl 09 och kl 11:30... F-N, sa vi tog tva blanketter och lamande. Tur att det hade slutat regna iallafall. Vi trostade oss med att hanga i olika shoppingcenter resten av dagen och bestmade oss for att ta en taxi foljande morgon...

Sa imorse tog vi en taxi och gjorde en express ansokan, vi har fatt vart visum och nu sitter vi har och skiver lite. Vi har hangt i lite shpooingcenter och ja. Det ar nog det vi ska gora resten av dagen. Imorgon borjar vi med turistandet...

En sista tanke gar till Christchurch, NZ. Som har drabbats av annu en jordbavning. Kanns konstigt att vi var dar for inte sa lange sedan och att jag var dar sa lange...

@ Nusa Lembongan

Tjoho! Det ar inte latt att halla sin blogg i form fran denna o. Men jag gor ett forsok att beratta vad vi har gjort den senste tiden.

Vi var ju pa Gili T sist jag skrev. En liten liten o utan motortrafik. Hast och vagn var dte snabaste sattet att ta sig fram, annars gick det nastan lika fort att ga och man kunde ga overallt utan att ta ut sig. VI bode pa en ganska fin resort med pool och ja, en fin pool. Vi hangde massor vid den da stranden utanfor oss var lite sadar (det stod en stor uteservering pa den) och alla strandstolar kostade det pengar att lana en dag. Men vi gjorde lite annaat ocksa, vi var ute och dok en dag nar det stormade som varst. Dyket i sig var det inget fel pa mer an att halva revet var sondersprang av dynamit fiskning. Trakigt trakigt. Men vi sag massa skoldpadda, en blackfisk, en lionfish och lite annat smatt och gott. Pa vagen tillbaka blev halva baten drankt a de stora vagorna sa sen hangde vi mer pa stranden och inna vi visste ordet var vara tre dagar pa on slut och vi drog vidare till...

Nusa Lembongan dar vi ar just nu. Har bor vi vid World Dive som jag varit ute och dykt med. Hur ar livet har da? lugnare an pa Gili T men da finns det bilar och scootrar och far fram, Det basta ar at det inte fins nagra gatuforsaljare som forsoker lura pa dig saker. Annars kan man tycka at det ar trakigt har for dt finns inte mycket att gora forutom uppacka on, dyka och ja bada. Fast vi badar inte i poolen har da det finns nagra vattenskalbaggar som anfaller och bits, mycket otrevligt speciell om man badar sent pa kvallen och inget ser.

Dykt har jag gjort ocksa, tva grymma dyk. Sag hur mycket liv och helst och min luft rackte hjur lange som helst. Sag skorpionfisk och massa sma vattensniglar och stora spotted puffer och lionfish och ja, lite annat ocksa. Men eftrsom vi reser pa en budget sparar jag mina sista pengar till dyk i Thailand ocksa. Sen som tidigare sagt gor man inte sa mycket mer pa denna on. Sa vi har gatt pa lite upptackfarder pa on, badat i det bla vattnet och forsokt snorkla, hangt och bara haft det gott. Just nu saknas det mest en god bok...

Imorgon drar vi vidare till Bali och att pa mandag flyga till Bangkok och paborja vart aventyr i Thailand. SA vad tyckerjagom vart korta stopp i Indonesien da? Mycket vackert, mycket trevligt men ack sa smutsigt. Skrap slapps dar man vill och ingen plockar bort eller stadar i diken/vissa strander och det forstor verkligen helhetsintrycket. Utan gatuforsaljarna sa skulle det latt bli en topp destination i min varld men jag behover lite mer for att bi helt ovetygad. Dykningen har varit bra, maten ar grym och prisvard (for att inte tala om hur skont det ar att slppa laga maten, diska och allt sadant). Sa indonesien kommer jag garna tillbaka till for mer utforskning...

Over and out!

@ Gili Trawangan

Antligen dar, en av de sma fina oar som ska gora Indonesien sa fint. Kuta omradet pa Bali var inte sa overtygande. Kande mig mest som en vandrande bankomat som alla ville fa pengar ur. Tycker inte alls om den kanslan...

Vi aktw pa en riktigt blasning ocksa. Det hela borjade med lite massage pa stranden dar vi hyrt stolar for dagen. Innan vi hann saga nagot hade vi minst 10 personer runt om oss som gjorde allt vi inte bett om och det gick liksom inte att be dem sluta heller for de lyssnar inte pa ett nej utan de kor pa sa lange de gar och ja. Jag skulle ha en ryggmassage for 120 000, det slutade med att jag fick helkroppsmassage (den samsta nagonsin), fot och handpedikyr till priset av 650 000. Visst inga stora pengar men anda sa var et lange sedan jag kande mig sa utnyttjad och lurad. Annars var det en fin dag pa stranden, solen sken och det var varmt i vatten och vagar.

Sen har vi tagit oss den langsamma vagen till Gili Trawagan, kand som en party och dyk o. Sa imorgon ska vi ut och dyka, men resan hit var en mardrom. Vi borjade med minibuss fran vart hotel i Kuta kl 06 och var framme har ungefar kl 19 pa kvallen... jag har sa ont i kroppen idag efter att suttit och suttit och akt och akt, men men. Till nasta stopp Nusa lembogan har vi snabb bat sa vi slipper sitta och sitta och sitta bort en hel dag.

Det var allt for denna gangen, nu drar vi till stranden!

In Bali!

Da var vi dar, antligen. Efter en natt pa en flygplats, en hel dag pa en annan och hjartat i halsgropen da bokningen inte fanns och en vulkan fick for sig att fa ett utbrott...

Vad ska jag beratta om vara svara dygn da? vi ar fortfarande ett par, inga katastrofer dar. Vi var trotta och irriterade ibland men vi stottade varandra hela vagen. Vi skulle skriva ut var bokning pa vart hotel har i Kuta och den hade inte kommit fram sa med panik forsokte vi maila overallt for att fa tag pa den, tank om vi akte till fel stalle eller nagot annat var fel. Val framme har a loste sig allt forutom det faktum att vi var sa trotta sa nar vi blivit visade vart rum dok vi direkt i sang och han som visade os rummet lamnade nyckeln i doren och nar han gick sa laste vi. Pa morgonen var nyckeln borta och vi fick saga til flera ganger hur det gick til och att vi ville byta rum innan vi fick byta...

Vulkanutbrottet var inte sa mycket att saga om. Lagom vid boarding sa fick vi veta att vi kanske inte kunde flyga for att vulkanen sprutade ut aska, efter ungefar 30 minuter till sa fick vi veta att det inte var nagon fara for oss... PUH!

Hur ar det har i Kuta da? jo, det ar val fint, vattnet ar varmt, sanden ar mjuk. Dock ar det lite val smutisigt, vattenbrynet ar fullt med skrap. Shoppingen ar det inget fel pa, inte maten eller priserna heller. Dock tar manniskorna som ska salja dig saker dod pa allt intresse av att titta pa saker. Ett exempel ar idag nar vi skulle ata lunch gick vi in pa en foodcourt, direkt hade vi fem personer som jagade oss runt med menyer och erbjudanden och jag tackar min lyckliga stjanrna for att jag inte ar kandis....

Nu ska vi leta vidare efter boende pa Gili Trawangan som ar vart nasta stopp...

Bye bye NZ

Sa ar det! Vi spenderar sista dagen i Christchurch idag. Det ar mulet och regnet har ost ned hela morgonen. Det ar kallt och ruggigt igen, till skillnad fran igar da temperaturen nadde +38C. Vi har aven varit med om en liten liten jordbavning. 4.5 pa Rictherskalan, epicentrum 15 km fran stadens centrum. Det ar lite roligt att ha varit med om en jordbavning och inte alls sa skrammande som man kan tro. Det skakade lite i vaggen och innan vi hann forsta vad som hande sa var det hela over.

Annars sa har vi gjort lite forsranning pa Rangitata river. Det var spannade men inte lika kul som Tully. Fast det ar tva hela olika upplagg och pa nagot vis kanns Rangitata mycket mer serios och mer farlig. Tully mer lek och njut. Vattnet var betydligt kallare har ocksa. Iallafall ar var det tva riktigt haftiga grade 5 strommar som vi tog oss igenom. Det var dagen basta forutom da vi kantrade var bat i en strom pa slutet och lite annan lek som vi ahnn med. Det var roligt men jag hade lite hogare forvantning och hade hoppats pa att vi skulel halal pa langre an de tva-tre timmar vi var ute. Pa det stora hela klart godkant, fast lite mer att onska.

Sa idag slar vi bara ihjal dagen. Vi ska spendera natten pa flygplatsen da incheckning imorgon ar kl 04:15, och da gar det bara dyr dyr taxi ut till flygplatsen. Sent imorgon landar vi pa Bali...

Onskar jag hade mer intresant att beratat men just nu ar det skont att bara ta det lugnt nar vi kommit oss av den ganska kravande bussturen och Christchurch inte har sa mycket att bjuda pa som inte kostar pengar...

Storm och ovader

Har vi haft var del av pa denna resan, just nu drar en ny cyklon in mot Queensland i Australien, tyvarr drabbas aven vi av den da vi har haft harda vindar och mycket instabilt vader senaste dagarna, men som sagt var. Allt ar inte skit, vi har gjort massor med roliga saker ocksa.

Sista dagen i Queenstown tittade solen fram lite mot eftermiddagen sa vi gick pa en promenad och passade pa att aka upp i den gondol system som staden erbjuder.

Fin fin utsikt bjods det pa och en vacker solnedgang i dalen innan vi tog oss ned och tillbaka till vara sangar. Sondag var det dax att Milford Sound. Milford ar en fjord och inte en sound som upptackarna forst trodde, en ligger valdigt langt bort fran allt annat och vagen dit gar i en djupdalgang med hog berg pa bada sidor. En lang dag pa bussen blev det, blott och blasigt. Nagra roliga bilder blev det men pa det stora hela sa var det inte sa roligt. Det var kallt, och nar jag skirver att det var kallt da var det verkligen kallt. Fordelen med att det regnar ar att det finns manga fler vattenfall att hitta pa, men hur manga vattenfall orkar man med att se? ar ganska leds pa dem just nu iaf...

Det var en riktigt kall dag och batturen vi gjorde i sjalva Milford var ruggigt kallt och ruggig som bilden ovan visar, men sag inte langt framfor sig och vinden piskade in i fjorden. Det blev manga koppar te senare pa kvallen... Mandagen var det express till Invercargil for att slappa av dem som skulle till Stevart Island, landets sydligaste punkt. Vadret var som dagen innan, piskade regn och vindar upp till 150 km/h. Och det kandes for det var inte alls varmt ute och nar regnt val oste ned sa regnade det i vinkel. Men vi hann iallafall med nagra stopp pa vagen och vi besokte landets sydligaste spets och varldens sydligaste Starbucks...

Mer gor man inte i den lilla staden en sadan dag da naturen satter spelreglerna och hela stan stanger kl 17:30. Tisdag bjod pa annu en lang dag i bussen. Vi korde fran invercargil till Dunedin, jag ar otroligt leds pa att aka buss nu. Aldrig en buss resa till, inte pa detta viset. Iallafall sa var temat for dagen "wild-life-spotting" sa vi korde runt pa platser dar man ofta ser vilda djur och letade efter dem. Ursakt mig men det var rent sloseri med en hel dag. Klart som fan att 45 pers som valler ur en orange buss skrammer bort allt vilt som fortfarande ar vilt. Till och med faren som betade vi vagkanten sprang iavg nar vi korde forbi. Vi korde aven forbi ett vattenfall som skulle vara blatt och vackert och landets mest fotograferade. Men den stora mangden regn hade gjort vattnet brunt. Till sist sa fick vi se lite vilt iallafall och sent pa kvallen anlande vi till Dunedin dar vi besokte varldens brantaste gatan innan vi lagade middag och avnjot en tv kvall med cola och morotskaka...

Idag har vi kort vidare och vadret har kort med oss, morgonen var regn och piskande vindar. Under dagen sa har regnt avtagit men vindarna ar kvar och ja. Vadret ar inte att lita pa. Vi hann iallafall med ett fotostopp vid en massa stenklot pa en strand innan det kom en enorm regnskur. Just nu befinner vi oss i de sodra alperna precis nedanfor Mt. Cook.

Nagonstans under molnen finns toppen vi ar har for att titta pa. Imorgon drar vi vidare och hoppas pa fint vader sa vi kan ge oss utoch riverrafta pa fredag innan vi anlander till Christchurch... nu ska jag ut och ta bilder pa berg-i-moln =)