Arrived in Cairns!

Efter en lang dag pa tva flyg sa landade vi i Cairns, Val framme sa hade vi flygit tillbaka i tiden tre timmar, Jetstar hade lanmnat min vaska i Sydney och jag hade ont i hela kroppen efter att suttit stilla sa lange.

Checkade in pa vart hostel som ar fin fint, at lite mat pa The Whoolshed, och handlade frukost samt lite annat som behoves tex, rena kalsonger.

Idag har vi inte gjort mycket alls, vi vantar pa Sara och sen har vi en liten liten chevklista med saker som ska avhandlas under dagen innan vi kruper ned, imorgon bar det av mot stora barriarrevet.

Har lagt upp lite bilder nu, men det tar sadan otrolig tid sa vill du se mer bilder av aventyren kolla pa min FB, ar du inte med dar sa far du snallt vanta tills vi kommer hem...

over and OUT!

And the rest of the story...

Efter den forsta dagen pa Bounty sa var det dax for en segling med en stor segelbat, en hel dag var utlovad och vi blev upplockade strax efter kl 9 och runt kl 11 bordade vi den bat som skulel underhalla os resten av dagen. En dag som blev sadar, vi var utlovade snorkling segling och bybesok. BBQ lunch och fri mang ol eller vin pa baten. For det forsta seglade vi inte spec mycket, for det andra sa var snoklingen sadar och for det tredje sa var bybesoket riktigt stelt och over pa fem minuter. Helt klart inte vart de 150 FJD som seglingen kostade men jaja. Sa var det och nar vi kom tillbaka pa kvallen sa spelade vi lite beachvolley innan det var dax for middag och en drink i baren...

Foljande dag sa akte vi vidare till nasta o, Waya lailai. Mycket snorklade dar, Sag lite haj pa ett yttre rev, snorklade pa strandrevet. Gick pa vandring upp pa ett litet berg utan skor och skar upp ett sar i hoger hal. Surade lite, plastrade om mig. Hade en lugn sondag och laste mest. Mandag var det dax att byta o igen och vidare till Koruvou som var lite batre och lite trevligare. Fin snorkling, trevlig personal och tva ratters till middag.

Tva dagar passerade snabbt och vi drog vidare till coral view som ligger nastan langst ut i ogruppen. Denna resort forsoker vara storre an den ar och jag blev inte sa fortjust i den. Lite pa grund av den olycka som hande mig forsat morgonen sa skulel vi pa en grott aventyr, johan sin vana trogen skulel klattra lite for att komma upp pa en avstas som man akn hoppa for. Johan glomde dock att han ar 30 nu och ramlade av halvvags upp. i ett forsok att falal sa lang bort fran vaggen som mojligt sa tryckte jag ifran med benen, och det sista som skot ifran bergvaggen var tanageln pa vanter fot, den pallade inte riktigt 110kg johan pa sig sa den gick av. Sa nu hade jag en om hogerhal och en bla vaterstortanagel. Starkt jobbat Johan. Resten av vara tva dagar dar spenderade jag lasandes och lite muttrandes

Dax att rora pa sig igen och nu vidare till Manta ray resort, precis som namnet antyder sa passerar de mantarockor har varje ar, dock kom vi ungefar en manad for sent for att se dem. typiskt ocksa. Iallafall sa snoklade jag lite, fint rev direkt utanfor resorten. Gillar verkligen det har stallet. Det ar sadar lite svenskt lagom. Mysigt och naturnara men anda lite lyxigt och exotiskt. efter endast ett dygn dar och tva dyk senare sa akte vi vidare till beachcomber island.

Som ska vara ngot av en party o och det marktes att de forsokte men det funkade itne alls, Gillade inte alls on och snorkligen dar var samst an sa lange. Det fansn inget att gora om du inte hade en massa pegnar att gor av me doch det har vi inte nar vi reser pa en budget. Sa det blev lite snorklade en del lasande och mycket atande for maten var bra iallafall. inget partajande blev det heller for humoret och den rata kanslan infann sig inte...

och nu da? nu ar vi tillbaka utanfor Nadi pa vart hostel och imorgon flyger vi vidare till Australien och Cairns, Pa lordag aker vi ut en en tre dagars liveaboard dykning pa stora revet... mer om det senare. Nu ar min tid slut och bilder komemr nar det ges tillfalle. Ta hand om er dar hemma!

Back in Nadi after a awesome time on the Yasawas of Fiji

Vi lever, tro det eller ej, vi lever. Jag ar lite bla om en ta och hela Lisas kropp kliar, forutom det ar allt pa topp!

Vi lamnade Honolulu en tidig morgon och flog via Kiribati till Nadi i Fiji. Pa var korta mellanlandning mitt i ingenstans skulle vi tanka om planet. Nar planet var nastan fulltankat men inte nog tankat for att flyga vidare tog bensinen slut i tankbilen. Sa de var tvungna att aka tvars over hela huvudon (kiribati) och fylla pa tankbilen for att sedan fylla pa planet sa vi kunade flyga vidare. Detta stopp skulle ta ungefar 40 minuter och nu skulle det ta minst en timme till. Vi som inte gick av pa Kiribati fick snallt sitta kar i planet (trots att man tydligen inte far/ska gora det enligt nagon lag). Det var inget stort plan och det var riktigt varmt. da menar jag riktigt varmt. Ni som kanner mig vet hur jag beter mig efter att ha suttit still i fem timmar (tiden det tog att flyga til kiribati), samt de tva timmar som vi nu skulle sta still pa land innan vi flog vidare i ungefar fem timmar. Jag klattare pa vaggar och krop pa golvet, nastan iaf. Nar vi antligen var klara oich kunde flyga vidare hand jag ont i hela kroppen och var mest olycklig och hungrig. Olycklig over att vi inte fick kliva a och spendera tva veckor pa denna o och oarna omkring. Hungrig for att vi slarvat med att ata och flygplansmat ar inget som mattar mig direkt. Val framme i Nadi (Fiji) sa oste regnet ned, var pickup hade missat att vi skulle komma sa vi fick ringa sa de kom ohc hamtade oss och val framme vid vart hostel sa hade de tappat bort var bokning... Men vi fick ett stort och fiint rum med AC och balkong till samma pris som vi skulel ha haft det lilla rummet utan AC och balkong... nice! efter en god middag och lite fixande av packning dackade vi i vart svala stora rum...

Tidigt pa torsdagsmorgonen sa ringde alarmklockan och vi klattare ur sangen och kladde pa oss, avnjot en latt frukost (toast och te) och begav oss till den buss som skulle ta oss till hamnen dar en bat senare skulle ta oss viadre ut mot Yasawa oarna och aventyren ute pa det bla (mer turkost an blatt, men iallafall). Regnet oste ned, bussen tog in vatten och den hoppade mer fram an den korde. Val framme vid hamnen checkade vi in och vantade pa tt baten skulle ta oss till var forsta o, Bounty. Det var en liten o med korall/sand strand, nagra sma stugor direkt pa stranden som anvands som privata rum, lite langre upp fanns ett stort hus med flera rum med flera vaningssangar. Dar blev vi tilldelade en vaningssang. Nu var det dax att ta sig ann det underbara vattnet som endast var 27C varmt just nu, Solen hade borjat titta fram bakom molnen och vi gav oss ut pa var forsta snorkling. Sikten var sadar, men det fanns gott om korall och fisk att titta pa. Vattnet var varmt och det var riktigt nice som man sager. Efter en lang snorkling var det dax for lunch, buffe med massa god mat. Efter att ha smallt maten en stund blev det en snorkling till och efter att ha snorklat en lang lang tund var det dax for dusch och drink innan middagen. Efter en god middag spelade vi kort en stund och sen blev vi for trotta for att gora nagot mer... sangen kallade...

skriver mer nasta gang jag loggar in. Ar mycket att beratta sa det kommer att bli kort och konsist samt att jag tanker lagga upp lite bilder, men hall u toch vanta sa kommer det mer...

Nu LUNCH!

Sista dagarna i Waikiki

Da var vi tillbaka i Waikiki och vantar pa att ta oss vidare till Fiji, idag har vi tvattat, badat lite och ja. Vi tar det lugnt sista dagarna. Kanns som om jag maste komam tillbaka och gora resten av oarna nagon gang, men inte denna gang...

Vad mer har vi gjort da sen sista jag skrev? Inte sa mycket alls, jag har jobbat lite. Vi hade ju gjort allt man kanude gora pa den sidan av den stora on, sa vi hade nagra dgar over och det kom en man och fragade om nagon stark person ville jobab lite sa varfor inte, jag har inte jobbar pa en mand tankte jag. FY vad man lagger av sig snabbt, jag var helt slut efter en dag med att bara lite kvistar och smabuskar. Kroppsarbete har jag aldrig lidit av forr (tror jag iallafall) men nu kandes det, speciellt da jag jobbade lite pa lordagen ocksa, bar fram kvistar till en flismaskin. Pa kvallarna gor man inte sa mycket i Hilo. Det finns en bar i stan och dit vagar jag inte ga, alla cafeer stagner runt kl 16 sa man blir sittandes pa hostelet. Som i sin tur slacker och laser ned kl 22. Sa det har varit tidiga kvaller och mornar den senaste tiden...

Pa lordagskvallen flog vi tillbaka til O'ahu, baddade ned oss pa vart hostel och ja, idag har vi som sagt var tvattat, simmat lite och tittat lite pa stan. kanner mig fardig har, men maste komma tillbaka med mer pengar och mer tid, det finns mer att se...

Pa tisdag (lokal tid kl 12) lyfter vi mot fiji, sa detta ar troligen det sista jag skriver pa nastan tre veckor. Sa hall ut, det kommer mera nar vi landat i australien!

See U later!

Och sa var det tydligen Ironman pa den stora on ocksa...

Ja, tydligen sa ar vi har mitt i Ironman tider och det marks verkligen, vi bor pa andra sidan on fran denan enorma tavling dar deltagarna verkligen tar ut sig till max. Goteborgsvarvet, slang dig i vagen! Iallafall sa paverkr det oss genom att det inte finns nagra hyrbilar att tillga som ar i ekonomiklass, det finns inget boende i Kona som ar i ekonomiklass och ja, vi hade ju planerat med att tillbringa andra halften av var tid i Kona for att kunan snorkla pa lite andra strander och kanske gora nagra dyk, typ natt ryk med mantarockor och annar haftigt, men nu blir det inget av det. vi blir kvar i Hilo...

Men allt ar inte skit for det, men far f-n. Det ar pa topp! de senaste dagarna har vi varit med och bilpoolat, dvs, en polak har kort, och vi har akt med och paverkat vad vi har tittat pa. Vi har tittat pa vattenfall, hatiga strander, regnskog sa djupa sa den kunna komma fran Avatar. Vi har berikat oss i hawaiians historia och badat i solnedgang med skoldpadda och krabbor pa stranden. pa vagen hem sag i hela himlen lysas upp av stjarnor, sa manga sa klara. Dag tva korde vi forbi vulkannationalsparken de har har. Tittade pa en "liten" krater, gick lite i skogen och gick igenom en lavagrotta. Sen korde vi vidare till en svart sandstrand (lavasand) och tittade pa en stor skoldpadda som tog en tupplur pa stranden. Vidare till en lang promenad till en av varldens tva grona sandstrander. Efter minst en timmes promenad i rod sand sa kom vi fram till en liten liten vik. Dar det fanns en liten liten morkoliv strand som det slog ganska stora vagor emot. Ganska besvikna blev vi da vi hade pa nagot vis forvantat oss en lite mer "skimmrande" gron farg pa sanden. Men det stoppad einte mig fran att bada, ett boxerbad blev det da jag hade gloma shortsen i bilen. En lang promenad tillbaka och lite bilakande var allt vi hann med dag tva och sista dagen pa var biltur pa den stora on. Idag har vi gatt morgonpromenad, snorklat, solat lite och ja, nu sitter vi har och ar trotta.

Annars da? Jo! Har kommit fram till att det ar helt fel tillfalle att besoka denna o. Nasta gang jag kommer hit sa ska jag ha massor med pengar, forbokat alla flyg mellan o:ar och bokat hyrbil pa alla o:ar. USA ar ett land man kor bil i sa fort man inte ar downtown i en stad. Sa aven pa en o som det tar ca fem timmar att kora runt. Det finns bussar, men det finns inte boende pa alla stallen man besoker och bussarna gar inte ofta mellan platserna man vill besoka. Sen da? joda, det ar dyt som f-n att leva har, allt kostar och det kostar mycket. Ingen bra stalle att forsoka leva pa en budget pa.

Det var allt for denna gangen!

Hi from Hilo!

jag har fyllt 30, gjort tva dyk, flugit lite, sett riktigt lava, snorklat med skoldpaddor och... vanta, nu tar vi sak for sak, annars blir det for mycket.

Lordag, min 30 ars dag (kanske inte beter som om jag ar 30 och ingen verkar tro det heller sa jag kor vidare pa 24 ar sa lange). Pa morgonen sa gjorde vi tva dyk utanfor O'hau, vi sag skoldpadda, murana, vark, korall, fisk, vitfenadrevhaj, och en liten rocka av nagot slag. Som bonus pa det hela letade var dykinstruktor upp en blackfisk som vi fick halla i och satta pa masken. Kanske inte helt efter konsten regler men iallafall sa var det haftigt. Det var grymt skont att dyka i kort tre millimetersdrackt igen. Sa mycket lattare och sa mycket skonare. Efter dyken sa akte vi tillbaka, at en grym lunch i form av havregrynsgrot och lamnde vart hostel. Tog bussen till flygplatsen och landade seanre pa kvallen i Hilo. Vi hann med nagra drinkar daremellan och en grym middag bestaende av mackor och munkar och nagon drink till (rom och cola i akta oanda). Med tanke pa var jag var och vad vi gjorde sa var det en bra fodelsedag. Vi bestamde att vi ska fira mer nar vi kommer hem och ja, inte lever pa en budget.

Det kanns lite konstigt att fylla 30, nar man var barn sag man fram emot varje fodelsedag. Nu pa nagot vis sa betyder de mindre, det ar liksom bara ett ar till som har gatt. Man har blivit lite klokare, men vet lite mer om sig sjalv och pa nagot vis sa forvantas det att man ska ha eller ha gjort en massa saker. Jag ar bara glad over att fa leva det liv jag lever och ha mojligheten att gora det som jag gor. Gammal eller ung, det ar sa gammal som man kanner sig for dagen som raknas, och jag ar inte den dag over ??. =)

Sondag blev en lugn dag, vi gick lite pa stan, kote lite farsk frukt och bestamde oss for att aka pa en tur till lavafalten pa on. vulkanen pa on ar fortfarande aktiv, sa det finns lava att se om man har tur, och tur hade vi. Ser Kanske inte sa maktigt ut pa bilden, men man kanner sig inte speciellt stor nar man star dar...

tog valdigt manga bilder och ja, svart att vlja vilken man sak lagga ut sa ni far se denna nu och de andra sen. Det var en riktigt maktig upplevelse att sta pa ett stenskal av lava, dar man kunde se lava genom sprickorna och kanan varmen stiga mot sina ben och framfor sig har man en oppnign har det rinner ned lava i havet och skapar en rokpelare som ar enorm. Naturens krafter ar underbara, haftiga och jag avgudar dem i alla dess former (lite hippieprat dar jag vet, men iallafall) Vi stannade tills det blev morkt inann vi tog oss tillbaka, och sa smaning om i sang.

Idag mandag har vi varit och snorklat vid ett reservat, vi hade flera stora skoldpaddor som at i lugnan ro framfor oss, och mitt ibland oss tva som var i vattnet. Det var ganska hard sjo sa vattnet var lite grumligt och bilderna blev inte battre an sahar, men det var en magisk upplevelse att se dessa lugna djur beta, titta pa oss och simma runt i lugnan ro.

Resten av dagen gar vi agnat oss at att planera resten av veckan och ja. Vi ska vara med och dela pa en bil de kommande dagarna, sen ska vi nog snorkla lite mer och bara njuta av att det ar shorts och linne vader nastan dygnet runt...

The Big Island

Det ar dit vi ska har nast, men vad har vi gjort fram till dess att vi ska flyga dit da?

Igar var vi pa Pearl Harbor memorial, fanns inte sa mycket att se och inte sa mycket som intresserade mig dar men jag var dar iaf och ja, kollade runt och insag att jaginte ar sa mycket for krig och tycker att man kan var stolt over sa konstiga saker ibland. Jag ska inte soma nagon men jag blir inte helt klok pa allt...
Nar vi tittat klart dar sa borjade det regna pa oss sa att sa mycket mer an det blev det inte gjort pa hela dagen. Vi bokade flyg till The Big Island pa lordag och sen fixade vi lite dykning till lordag och pillade pa med lite smatt och gott. Tiden gar valdigt fort nar man gor det.

Idag gick vi en morgonpromenad som skulle ha varit till Dimond head kratern, men det blev till Dimond heads utsiktsplats nedanfor kratern, sa vi far gora ett nytt forsok nagon anann dag. Efter den promenaden pa sadar nastan tva timamr blev det rostade mackor med jordnotssmor och slyt till frukost, pa tok for manga mackor blev det. Dag till ara akte vi till Hanauma (sakert inte ratt stavat men iallafall) och snorklade lite. Jag testade min kamera massor och fick till nagra bra bilder. Lagger upp dem vid ett senare tillfalle. Efter en dag med mycket aktiviteter har vi tagit en lugn kvall och gjort oss iordning for nya aventyr imorgon och ja, dar befinner vi oss just nu. Framfor datorn avlagger en rapport hem.