Queenstown ! ! !

Dar ar vi just nu och passande nog sa oser regnet ned utanfor. Det var lite val lange sedan jag skrev, men vad kan man gora nar man ar ute pa aventyr efter en kust som kallas the wild west coast och dar ingen mobil funkar pa tva till tre dagar. Iallafall sa kommer det ahr en fullstandig redogorelse pa vad vi har haft for oss sen vi lamnade National Park i var "underbara" buss.

Vi korde en exresstur ned till Wellington, fast vi stannade till i en liten liten ort och testade den lokala sporten stovelkastning.

Wellington ar huvudstaden i detta land med massor av kultur, nojen och egen stil. Vi spenderade tva dagar dar fullspackade med promenader, besok pa national museum, akandes linabana till utkiksplatser, avnjutandes utsiken fran vart rumsfonster (ja, vi hade verkligen en utsikt med ett rum). Det blev flera fika och lite extra gott-igott-gott ocksa, dax att passa pa innan man kommer over till den betydligt mindre befolkade sydon. Wellington ar en trevlig liten stad, men ingen plats jag skulel vilja bo pa da det blaser konstant genom sundet som skiljer syd och nord on at.

Tidigt pa morgonen tog vi farjan over, det var ganska hard sjo och baten gungade under de tre timmar det tar att ta sig mellan oarna. Dock ar det en valdigt vacker tur i fjordar och intill branta klippor/bergsvaggar. Vi blev hamtade med en ny buss pa farjecentralen och bussade genom norra sydon till Marahau dar vi stanande fora tt besoka Abel Tasman National Park. Vi hade planerat att gora en tvadagars kajaktur har men det daliga/opalitliga vadret gjorde att vi andrade os och tog en heldag pa segelbat istallet. Regnet hade ost ned i tva dagar men vi hade blivit lovade uppehall under var segeldag. Morgonen da vi seglade var fin men ju aldre dagen blev ju varre blev vadret och strax innan vi gick i hamn var sjon ganska hard igen.

Foljande morgon, starx fore vi packade oss pa bussen igen bojrade det regna. Regnet har varit en standig foljeslagare har. Ena dagen ar det stralande sol, nsta dag oser det ned igen. Inte latt att planera och tanka igenom vad man vill och inte vill gora for aktiviteter da. Kusten ar enligt lonely planet klassat som en av varldens 10 basta senic drives. Och det ar en valdigt ruggad vacker kust.

Pa var vag ned efter den vilda vastkusten sa har vi stannat i Barrytown, en liten by med ungefar 50 invanare, ett stalle som heter Makarora som har annu farre invanare och sa stannade vi sa klart i Franz Josef och klattrade pa glaciaren som ligger dar. Antligen hade vi tur med vadret och vi hade sol hela dagen pa glaciaren. Precis som vi kom tillbaka till bussarna som skulle ta oss fran glaciaren tillbaka till stan sa borjade det regna igen. Sa antligen lite tur! Hela glaciarhiken var underbar, mycket fin is, tyvarr inga grottor eller liknande men nagra stora vaggar med bla is och mycket fin utsikt fick vi.

Till sist har vi kommit fram till Queenstown dar vi ar just nu. JA, vi har haft lite mer sol, fast den dagen gick mest at till att vanta medans alal andra betleade for bungy hopp och olika andra avnetyr har. Igar var vi ute en liten svang till kl 02 och idag har vi inte gjort spec mycket mer an fikat och varit pa bio och tittat pa The Green Hornet. Vi hoppas pa battre vader i morgon for att gora lite aktiviteter medans vi ar har, pa sondag drar vi vidare soder ut!

Ja, naturen ar valdigt vacker har och som ni ser sa mar vi valdigt bra... nar solen skiner pa oss =)

Regn =(

Ar det vi har just nu, vi hade antligen kommit fram till Tongariro Crossing, en av varldens basta endagsturer. Just denna dagen bestammer sig en liten cyklon for att dra in over NZ. Sa det blev ingen tur, istallet sitter vi har pa en resort mitt i ingenmansland och surfar bort var tid... men mycket har hant fore detta, sa hall i dig for har kommer det.

Sist jag skrev var vi uppe i Bay of Islands, vi skulle aka till Russell, men det blev aldrig av, vi gick till Witangi Treaty Grounds och tog en tur dar, at en god lunch och lat bara dagen passera. Pa kvallen akte vi tillbaka till Auckland och skulle borja gora oss redo for att bussas runt i NZ. Vi bokade rum utan fonster pa ACB Auckland och det var en upplevelse att aldrig veta vad klockan utanfor kunde tankas vara eller vad det var for vader, det var konstant morkt i rummet. Var avresa fran Auckland blev forsenad da bussen vi ville aka med var fullbokad. Vi fick helt enkelt ta en orienteringstur med Stray i Auckland for att sla ihjal en dag. Pa den turen lottade man ut ett hopp fran Sky Tower (ca 200m fritt fall). Jag vann det hela och fick aran att hoppa. Vi gjorde aven en kort bridgewalk pa Harbour Bridge och besokte andra fina platser i Auckland.

Pa kvallen skulle vi ga ned till hamnen for att ta en kaffe. Pa vagen dit passerade vi en tatueringsstudio och gick in for att fa lite inspiration och ja, gora nagot annat an att bara sitta pa rummet...

Hoppsan sa det kan ga nar man ar spontan...

Sen var det dax att aka buss med Stray. Pa var dagstur med dem hade guiden skrytit om att de hade NZs modernaste och basta bussar. Gissa vad som kom och hamtade oss, jo, en gammal skruttbuss. Har ingen bild pa den just nu men kommer ta en imorgon sa ni far se. Den kommer knappt upp for backar (det finns en hel del backar i detta land), den tar in vatten nar det regnar och den luktar lite gammalt och slitet. Vi borjade med att aka till Coromandel Peninsula och bada vid Cathedral Cove och testa de varma kallorna pa Hot Water Beach...

Efter det var det dax att testa surfingen i NZ, den var mycket val godkand och jag fick bradan i huvudet tva ganger nar jag blev rullad in pa stranden av vagorna, men nagra skona turer fick jag iaf =)

Dagen efter det bjod pa grottaventyr i Waitomo, vi gjorde en grottur som innebar repellering, klattrande och krypande. Mycket roligt, lite jobbigt men framfor allt haftigt

Pa kvallen hade en en kulturafton da vi besokte en maoriby och fick lara oss om deras kultur och ata lite inhemsk mat (sa inhemsk var den inte men det var gott iaf). Var buss (som blev en stam) behovde en hovding och som aldste man fick jag aran att vara hovding for en kvall. I den aran ingar det att fora bussens talan, bli malad och lara sig en haka...

Som ni ser missar jag poangen och ser mest forvand ut. Man ska se arg ut och stirra ut folk. Hur ofta ar jag arg? Det var en trevlig kvall och vi sov i en stor sovsal, precis som pa ett grundskolelager.

Igar besokte vi Rotorua och Taupo, vissa riverraftade och skydivade och gjorde massa saker. Vi kande mest for att ta det lugnt och titta pa lite omraden med vulkanisk (vet inte vad det heter med ett finare ord) aktivitet och bara glida. SKONT!

Idag skulle vi som sagt var ha gjort Tongariro Crossing, men redan igar kvall kom stormen och gjorde det omojligt, man kan inte alltid ha tur med vadret. Imorgon drar vi vidare mot Wellington...

De som aker med bussen just nu ar mest yngre manniskor (jag ar nastan aldst) och de har inte riktigt koll pa vad de vill och nagot alls egentligen vilket som bidrar till att ALLT tar massa mer tid an det behover ta. Detta ar inget resesatt som passar mig har jag konstaterat efter 4 dagars resande. Nasta gang blir det hyrbil/campervan och gora saker pa mitt/vart satt i ratt tempo utan att behova vanta pa folk och lyssna pa folk som inte lyssnar och kommer sent och ja, gor andra manniskor irriterade...

Nu ska vi ga och handla lite mjolk och kanske ata en kaka, spela lite kort och titta pa regnet som faller utanfor...

Paihia och Cape Reinga

Da var det dax att borja resa runt i det stora landet Nya Zeeland. Vi borjade med en tur till Pahia och Bay of Islnads. En plats med stor historisk betydelse i NZ. Det var har den forsta staden (Russel) kom till, det var har freden mellan Maori och europeer skrevs under, det har hant mycket har. Sa pa vagen hit stannade vi och kramade 800 ar gamla trad och akte pa en glas-botten-bats tur i ett marinreservat.

Kom fram sadar lagom sent sa vi hann ga promenad och titta pa byn och kopa lite middag och matsack till var dagstur foljande dag.

Dagsturen tog oss anda langst ut till NZs nordligaste spets. Dagen var lang och vi hann med mycket, bla aka massa buss, titta pa massa strand, aka pa strand, bada i havet, aka sandboard nedfor ett stort sandberg, hora massa historier om historia, besoka maoriernas heligaste (sa guiden iaf) plats pa NZ och sitta i en soffa vard over 100 000 SEK. Sakert glomt nagot men man kan inte komma ihag allt. Ikvall har vi endast softat och bokat klart resten av resan har i NZ. Det kommer ga fort men vi hinner med och far softa ned pa tempot nar vi kommer till Bali.

For Maorierna ar Cape Reinga sa heligt for att det ar dar sjalarna trader in i himlen enligt deras gamla tro (tror ingen tror pa det langre men iallafall). Ett litet sandberg kan se ut sahar och en trott Johan efter att ha gatt upp pa berget tre ganger ser ut enligt foljande...

Det far bli allt for idag. Imorgon hoppas vi pa annu en stralande dag med sol och ett besok till historiska Russel...
Vore kul om alla som laste min blogg kunde kommentera en rad sa jag vet hur manga som foljer mig. Underbara bloggs besoksraknare har inte funkat pa valdigt valdigt lange...

I Auckland!

dar ar vi just nu, men forst lite om vad vi gjorde med de sista dagarna i Sydney.

Vadret var inte riktigt med oss i Syndey, och inte for den delen i nagon del av Australien heller. varje morgon var det nyheter om oversvamningar och nya rekord i mindre kul form. Iallafall sa gjorde vi en sista heldag pa stan. Vi hangde lite kring Kings Cross och tog bilden ovanfor, varlden storsta cola skylt. Vi hangde lite pa en stort shoppingcenter i Bondi och till sist pa kvallen gick vi pa bio och sag pa Gulliver i 3D. Visst gillar jag Jack Black, men ibland blir han bara for mycket. Filmen var rolig men lite for mycket lite for ofta sa den far endast 2/5 av mig.

Sista dagen i Sydney var vadret lite mer med oss men annu mindre med dem som bor runt Rockhampton i Queensland. Ialllafall sa tog vi en tur ned till Bondi beach och tog denan grymma bild av mig. Vi fiak lite och kollade pa alla duktiga surfare (jag onskar sa att jag var lika duktig som dem). Vi tittade pa massa haftiga triathlon klader. Man blir riktigt sugen pa att borja med det nar man varit har. Det ar en riktigt stor sport har. Jag kopte iaf ett par roda traningsbyxor som jag ska borja anvanda snart, snart... fast inte riktigt an. Kvallen gick at till att packa vaska och ata upp allt som inte fick plats. Som sagt var, snart, snart...

Igar anlande vi till Auckland och Nya Zeeland. Det ar alltid lika spannade att ga ingeom "biosecure" omradena och fundera pa om man glomt nagot eller om nagot som man itne vet om ar med i vaskan, men det gick bra aven denna gangen. Val framme sa at vi en liten utemiddag och handlade lite frukost, gick en promenad i hamnen som ar fin, men ack sa liten nar man nyss kommer fran darling harbour.

Pa vagen hem sa tittade vi pa sky tower en stund (jag auckland har ocksa ett sadant). Mer an sa gjorde vi inte med var forsta kvall i NZ

Imorse hade vi en riktig sovmorgon. Vi sket i alarmet och klev upp tva timmar senare an tankt. Men vad gor det nar man har semster? Idag hra vi glidit pa stan. fixat med varat resande har i NZ och sen har jag spelat lite poker och ja, shoppat lite har vi aven gjort och nu ikvall tvattar vioch uppdaterar saker pa natet. Tank sa spannade kan en fredagskvall kan vara. Imorgon hoppas vi pa sol och ja, pa sondag borjar vi resa runt...

Over and out!

Gott nytt ar fran Syndey! (lite sent men anda)

Da var vi pa plats i sydney for att fira in det nya aret, 2011... nyarsafton blev en shoppingdag med en pizza hut lunch och en powenap for det blev dax att vanta in och fyrverkeria in 2011, 450 ton fyrverkerier forsvann pa 12 minuter, varldens basta pratades det om pa tv morgonen efter. Vi laddade planerade och trangdes for att titta pa fyverkerier tva ganger, forst kl 21 och sen vid midnatt. Det vid midnatt ar det storsta, det stora, det ar IT! vi hamande tyvarr pa fel sida om harbour bridge dar det haftigaste hander, men det var anda haftigt och maktigt...

Och kvallen till ara va rjag kladd i ny skjorta och nya jeans shorts... det var ju trotts allt over 20+C ute...

Fast vagen till sydney var lang och gick langs Great Ocean Road mellan Melbourne och Adelaide. 300 km av kust sa vacker att bara naturen kan ha skapat den. Langa strander, regnskog, lummig skog, kullar, berg, branta strander, stora vagor, blatt hav, vilt hav... allt du kan fa ut av naturen gjorde vi en lang lang dag. Det var en vacker dag...

Det tog oss ytterliggare tva dagar att kora efter den sydvastra kusten till sydney och vi passerade manga sma samallen och byar, fina strander och blaa vatten. Val framme i den stora satden var det som om inga ar hade gatt. Vi lamnade bilen och gick genom Hyde park in mot centrum och Starbucks lag kvar dar i hornet och Queen victoria building var lika massiv och julgranen pa insidan ar den storsta jag sett. Nastan allt ligger kvar pa samma stalle. Jag blev nastan lite nostalgisk med tanke pa allt man gjort och allt som hant sedan jag var har sist. Darling harbour har blivit annu battre och det ar vackert om kvallen...

Dagen efter, dvs 1/1-2011 akte vi till manly beach for att njuta av det valdigt fina vadret Syndey passade pa att bjuda pa. Vi badade lite i havet, solade oss lite opch shoppade lite...

Nar solen gatt ned och vi tagit oss tillbaka till Sydney sa fick jag haftig choklad abstinens...

... fick hjalpa till att avhjalpa den. pa tal om fika sa maste jag visa en fika jag tog efter Great ocean road...

finn tre fel, eller fler om du kan...

Idag hr vi turistat i stora matt. Vi har besokt Marknaderna pa the rocks och paddys, tittat pa operahuset och harbour bridge, gatt lite i botaniska tradgarden, tittat i affarer och annu en gang varit i darling harbour. Men det som var bast idag var en lunch i Sydney tower...

nu pa kvallen aterhamtar vi oss, skiver lite sa du kan lasa om hur vi har det och det blir nor inte sa mycket mer gjort ikvall. Livet ar hart nar man ar turist, eller vad tycker du?

En liten notis om saker som jag saknar tankte jag lagga in nu nar vi nstan varit borta halva tiden. Det som jag saknar mest att att (utan inbordes rangordning):

• trana - att fa rora pa kroppen, sitta pa en cykel och peppa andra, utmana sig sjalv.
  • kolsyrat H2O med smak - loka, ramlosa, allt vad ni heter, ni ar underbara
  • mina vanner - fika, snacka skit, prata av sig, umgas, jag saknar er iaf

de ar nog de tre saker som jag saknar mest....